Menu Zamknij

JAK ZAŁOŻYĆ STRONĘ INTERNETOWĄ?

jak założyć stronę internetową

Aby móc wyświetlać swoją stronę innym osobom, niezbędne jest jej osadzenie na odpowiednim serwerze – w zależności od wielkości i funkcjonalności strony jest to najczęściej hosting lub zapisanie w chmurze.

Kolejnym niezbędnym elementem jest domena – czyli w uproszczeniu nazwa/adres, pod którą/ym będzie pojawiała się nasza strona w sieci.

Posiadając hosting i domenę można rozpocząć projektowanie strony internetowej.

Planując projekt dużej witryny internetowej, odwiedzanej przez wielu użytkowników, warto rozważyć umieszczenie strony w chmurze. 

W większości przypadków wystarczy jednak w zupełności wybór któregoś z dostępnych hostingów.

Na rynku funkcjonuje bardzo dużo hostingodawców, oferujących przeróżne parametry hostingów i inne produkty/usługi z nimi związane. 

Czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego hostingu jest często cena, jednak nie powinna ona być jedynym kryterium.

Warto zwrócić uwagę na:

  • parametry hostingu (moc obliczeniowa procesora, pamięć RAM, pojemność twardego dysku),
  • możliwość późniejszego zwiększania powyższych parametrów wraz z rozwojem strony internetowej,
  • koszt certyfikatu SSL, którego posiadanie jest obecnie jest koniecznością,
  • przechowywanie kopii zapasowych,
  • dostęp do pomocy technicznej w razie problemów,
  • możliwość zawarcia umowy na powierzanie danych osobowych (wymogi RODO).

Hosting, który zasługuje na szczególną uwagę to elastyczny dHosting, który jak sama nazwa wskazuje zapewnia dynamiczne dopasowanie parametrów do zapotrzebowania danej strony internetowej, a jednocześnie oferuje certyfikat SSL w cenie, pomoc techniczną 24h/dobę oraz bezpłatną umowę o powierzaniu danych.

Więcej informacji tutaj: elastyczny dHosting.

jaką nazwę domeny wybrać?

Jak wybrać domenę

Wybór domeny może przysporzyć bólu głowy, z uwagi na jego potencjalny długotrwały wpływ nazwy na pozycjonowanie i odbiór firmy/osoby do której należy przez użytkowników internetu.

Wybierając domenę należy zastanowić się czy chcemy budować markę w dłuższym okresie czasu czy chodzi nam o krótkotrwałe dotarcie do konkretnych odbiorców.

Nazwy domen zawierające słowa kluczowe czy bezpośrednie skojarzenia z zakresem działalności firmy są łatwiejsze do zapamiętania, odnalezienia, a w przypadku słów kluczowych w danej branży wpływają bezpośrednio pozytywnie na pozycjonowanie strony www.

Niemniej jeśli zależy nam na budowaniu marki na lata, warto rozważyć wybór domeny zawierającej nazwę firmy, marki, nazwisko czy adekwatną nazwę firmy/marki, która ma dopiero powstać. Początkowe nakłady na pozycjonowanie i zwiększanie świadomości marki będą większe, ale po uzyskaniu lojalnych odbiorców, sama marka będzie czynnikiem reklamowym.

jak wybrać domenę

Warto zwrócić także uwagę na „końcówki” domen. W Polsce najlepiej przyjmowana jest końcówka „.pl”, za granicą „.com”.

W przypadku organizacji i stowarzyszeń często stosowana jest także końcówka „.org”. Portale informacyjne „.info”

Biznesy lokalne mogą też skorzystać z domen zawierających nazwę miasta np. „.wroclaw.pl”

Dostępne są także inne tańsze domeny funkcjonalne np. „.biz.pl”, „.nieruchomosci.pl”.

JAK SPRAWDZIĆ CZY DOMENA JEST WOLNA?

Najprościej skorzystać z wyszukiwarki, dzięki której możesz zorientować się czy dana domena jest dostępna i jaki będzie jej koszt w zależności od zastosowanej „końcówki” (.pl, .com, .com.pl, .info, i.t.d.)

Sprawdź czy domena jest wolna.

Można oczywiście napisać stronę stosując sam kod HTML, jednak aktualnie często korzysta się ze specjalnych programów (frameworków), które umożliwiają kompleksowe tworzenie struktury i funkcjonalności danej strony internetowej, a także późniejsze zarządzanie treścią danego serwisu internetowego.

Jednym z bardziej popularnych systemów CMS (Content Management System) jest WordPress, wpierany pracą wielu developerów, którego możliwości są stale poszerzane przez dodatkowe wtyczki i różnorodne motywy, z których można korzystać dodając nowe funkcjonalności i elementy strony w momencie jej tworzenia, a także w przypadku dalszego rozwoju.

Istnieje również opcja skorzystania z kreatorów www, gdzie po rejestracji można stworzyć samodzielnie swoją stronę internetową. 

Jakkolwiek kusząca wydaje się ta możliwość, wiąże się jednak z ograniczeniami. W popularnych kreatorach stron trzeba najczęściej uiszczać regularną opłatę, aby zapewnić nieprzerwane wyświetlanie strony internetowej lub jest ona umieszczana na subdomenie z ograniczoną ilością miejsca.

Możliwość optymalizacji SEO stron www tworzonych w kreatorach jest również ograniczona. Wprawdzie nadal możliwa jest optymalizacja contentu pod słowa kluczowe i treści użyteczne dla użytkownika, ale techniczna optymalizacja ma spore ograniczenia z uwagi na brak dostępu do kodu strony.

Systemy CMS, w tym WordPress, wydają się zatem najlepszym rozwiązaniem. Wspierają również działania SEO.